بازاریابی محتوا به صورت کلی از سه حلقه اصلی تشکیل شده است: استراتژی محتوا، تولید محتوا، انتشار محتوا
حلقه تولید محتوا، کلیدیترین بخش از این زنجیره خواهد بود. به این دلیل که اگر حتی شما استراتژی محتوای کامل و دقیقی تدوین کرده باشید اما قدرت اجرا و پیادهسازی استراتژی را از طریق تولید محتوای اثربخش و تولید محتوای متناسب با نیاز مخاطبان و استراتژی تدوین شده، نداشته باشید عملاً در فرایند بازاریابی محتوا موفق نبودید و طبیعتاً پس از انتشار آن محتوا نیز موفقیتی را بدست نخواهید آورد.
اهداف اصلی تولید محتوا
تولید محتوا اهداف متفاوتی خواهد داشت. نظیر:
- آموزش در زمینههای تخصصی و کاربردی
- اطلاعرسانی و آگاه کردن مخاطبان
- سرگرمی و لذت بردن مخاطبان
- الهامبخشی و ترغیب مخاطبان به تعامل
در حقیقت شما در قالبها و فرمتهای متفاوت، محتوا تولید میکنید که بتوانید ضمن معرفی شرکت، خدمات و محصولات شرکت خود، نیاز مخاطبانتان را برطرف کنید. اگر محتوای تولیدی شما این ویژگی را داشته باشد و بتواند پاسخ سوال مخاطبان را بدهد، به این معنی است که شما موفق بودید. تولید محتوا، بخش بسیار گستردهای از فرایند بازاریابی محتوا را تشکیل داده است و خود به بخشهای متنوع و متفاوتی طبقهبندی خواهد شد. محتوا در ۴ قالب کلی و فرمتهای بسیار زیادی قابل تولید است:
- تولید محتوای متنی
- تولید محتوای گرافیکی و تصویری
- تولید محتوای ویدیویی
- تولید محتوای صوتی
تولید محتوای گرافیکی:
برخی مخاطبها حوصله خواندن یک متن طولانی را ندارند، برخی نیز وقت این کار را ندارند، اینها همانهایی هستند که هنگام مطالعه یک کتاب تنها به دیدن عکسهای آن اکتفا میکنند در نتیجه ممکن است با توجه به محصول و نیاز مخاطبتان به این نکته پی ببرید که تولید محتوای گرافیکی نسبت به محتوای متنی برای کسبوکار شما اثربخشتر میباشد، این محتوای گرافیکی ممکن است یک پست برای شبکههای اجتماعی یا یک اینفوگرافیک برای وبسایت و شبکههای اجتماعی باشد.