ساختن یک برند شخصی خوب، بدون ساختن یک وبسایت خوب محال به نظر میرسد.
شاید در عصر شبکههای اجتماعی کاری تجملی یا اضافه به نظر برسد؛ ولی بالا برویم و پایین بیاییم در نهایت یک نکته را میفهمیم: شبکههای اجتماعی باید در خدمت وبسایت شخصی ما باشند.
فعالیت ماندگار، ثروتآفرین و اثربخش در فضای اینترنت فقط با داشتن سایت شخصی صورت میگیرد و سایت ما منبع قدرت ماست؛ چون کنترل کاملی روی آن داریم. ضمن اینکه در دنیایی که گوگل و جستجو روزبهروز مهمتر و حیاتیتر میشود، برای حضور در موتورهای جستجو باید در فضای وب محتوا تولید کنیم.
چند اشتباه عمده دربارۀ ساختن وبسایت شخصی وجود دارد که من لازم دیدم در قالب یک پست، به سادهترین شکل ممکن دربارۀ آنها توضیح بدهم.
امیدوارم در پایان مطالعۀ این متن گامی محکم برای راهاندازی یا تقویت وب سایت خودتان بردارید.
دشوارترین بخش داشتن یک سایت راهاندازی آن نیست
برخلاف تصور، راهاندازی یک سایت شخصی چیزی بیش از ۱۰۰ هزار تومان هزینه ندارد.
شما به یک دامنه (دامنۀ آی آر سالیانه ۶ هزار تومان است) و مقدار اندکی هاست (در حدود سی هزار تومان) نیاز دارید.
نصب وردپرس را هم سایتهای فروشندۀ هاست و دامنه مثل میهن وبهاست با هزینهای در حدود ۵ هزار تومان انجام میدهند.
خودتان هم میتوانید با چند سرچ ساده در گوگل ساخت فوری سایت وردپرسی را یادبگیرید.
اگر سایت را با چیزی مثل قرمهسبزی قیاس کنیم، وردپرس سبزی را فراهم میکند. قبلاً باید میرفتید پیش برنامهنویس و همه چیز را از پایه شروع میکردید، حالا وردپرس سبزی آماده و سرخ شده را در اختیارتان قرار میدهدد. شما فقط باید غذا را با سلیقه خودتان بپزید، دیگر آن وظیفۀ خطیر خرد و سرخ کردن سبزی بر عهدۀ شما نیست.
میماند سر و شکل سایت که باز هم با چند سرچ توی گوگل میتوانید کلی قالب رایگان دریافت کنید، یا با هزینهای در حد ۵۰ هزار تومان یک قالب شکیل بخرید. قالبهایی که به راحتی خصوصیسازی میشوند و با موبایل هم سازگار هستند.
بقیۀ جزییات سایت را هم میتوانید با افزونههای بیشمار وردپرس تکمیل کنید. افزونهها نقش لوبیای این قرمهسبزی را دارند.
بنابراین در کمتر از چند ساعت، با چند تا سرچ، با مبلغی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان میتوانید سایت شخصی خودتان را فراهم کنید.
تا همین چند سال پیش ماجرا به همین راحتی نبود، باید هزار مکافات میکشیدید و دست آخر با کلی هزینه یک سایت کج و کوله به زور ساخته میشد.
حتی اگر حوصلۀ تمام مراحل بالا را هم نداشته باشید، با مبلغی در حدود پانصد هزار تا یک میلیون تومان میتوانید تمام مراحل کار را به یک وردپرس کار حرفهای بسپارید.
البته تأکید میکنم من عموم مردمی را که حرفی برای گفتن ندارند، به راهاندازی وبسایت ترغیب نمیکنم. اول متن گفتم که وبسایت برای کسانی که سودای ساختن برند شخصی قدرتمندی را سر میپروانند الزامی است.
یک نکتۀ خیلی مهم را هم بگویم، چون معمولاً خیلی دربارۀ آن سؤال میشود.
نوشتن در بستر سایتهایی مثل ویرگول، بلاگفا یا پرشین بلاگ و … از ما تولیدکنندۀ محتوا نمیسازد ، برای برند شخصی ما مخرب هم هست. اگر واقعاً میخواهید کاری معتبر و قابل توجه انجام بدهید باید یک سایت اختصاصی بسازید. با وجود وردپرس هیچ تنبلی و توجیهی پذیرفته نیست.
خب حالا شما یک سایت دارید. آیا کار ما تمام شده است؟
وردپرس فقط سبزی خوشبو و معطر قرمهسبزی را در اختیار شما قرار میدهد، حالا شما باید به فکر گوشتهای توی خورشت باشید.
محتوا نقش گوشت قرمهسبزی را دارد. من که حاضر نیستم لب به قرمهسبزی بدون گوشت بزنم. اما در قبرستان وب فارسی میتوانید صدها هزار سایت را ببینید که با شهوت خاصی راهاندازی شدهاند، اما متروکه و بدون محتوا ماندهاند تا با تمام شدن مهلت دامنه برای همیشه به فنا بروند.
تولید محتوا سختتر از چیزی است که تصور میکنیم. اما ارزشش را دارد، چون بقیه به راحتی جا می زنند، پس این فرصتی عالی برای ماست تا با تداوم در کار، خودی نشان بدهیم.
پس در زیر من سبدی از پیشنهادهای مختلف برای مدیریت یک سایت شخصی قدرتمند را در اختیارتان میگذارم:
اسم خودتان را روی دامنۀ سایت بگذارید
ضمن اینکه اگر دامنه اسم خودمان باشد، در صورت عوض کردن موضوع محتوای سایت، جای نگرانی نیست. مروری بر آرشیو چند سالۀ سایت ما به دیگران نشان میدهد چه مسیر فکری و عملی متفاوتی را طی کردهایم.
از روز اول راهاندازی سایت یک تقویم محتوایی داشته باشید
لازم نیست تقویمی بنویسید که مو با چکش هم لای درز آن نرود. یک تقویم ساده و منعطف کافی است.
پیشنهادم این است اگر تازهکار هستید، با انتشار هفتهای دو پست شروع کنید، بعد از دو ماه یک روز در میان سایتتان را به روز کنید. و از ماه چهارم به بعد هر روز بنویسید.
یک زمانی شاید هفتهای یک پست هم کفایت میکرد، اما حالا اگر میخواهید رتبۀ خوبی در گوگل و الکسا کسب کنید باید هر روز، به روز باشید.
به میزان بازدیدها فکر نکنید
حتی اگر تا یک سال، تعداد مخاطبان شما به اندازۀ انگشتان یک دست نباشد، باز هم دلیل محکمی برای توقف کار سایت نیست.
هر چند اگر تداوم داشته باشید، به صورت اتوماتیک کیفیت کارتان بالا میرود و گوگل مخاطبانی را روانۀ سایت شما میکند.
بنابراین مهمترین نکته این است که در مدیریت سایت شخصی صبورانه و با نگاه بلندمدت خودمان را تقویت کنیم.
قدرت اشتراکگذاری را دست کم نگیرید
بدون هیچ چشمداشتی دیگران را معرفی کنید، به آنها لینک بدهید و برایشان کامنت هم بگذارید. از این کار لذت ببرید.
وقتی چیزی را نقل میکنید و به اشتراک میگذارید حتماً حداقل یکی دو خط دربارۀ دلیل اشتراکگذاری خودتان هم بنویسید.
مدام دربارۀ استراتژی و بازاریابی محتوا مطالعه کنید
به عنوان تولیدکننده محتوا فارغ از این که در چه حوزهای فعالیت میکنید. تا میتوانید دربارۀ تولید محتوا، بازاریابی محتوایی، سئو، دیجیتال مارکتیگ و موضوعات مرتبط دیگر مطالعه کنید.
لزومی ندارد تمام نکاتی را که میآموزید در عمل اجرا کنید. حتی شاید خواندن چیزهایی دربارۀ سئو و بهینهسازی برای موتورهای جستجو به خلاقیت شما لطمه بزند و منجر به تولید متنهایی مکانیکی بشود.
از مطالعه دربارۀ بازاریابی محتوا به عنوان محرک خودتان برای تداوم در مسیر مدیریت سایت بهره بگیرید.
محتوا فقط متن نیست
هر چقدر هم خجالتی و کمرو باشید، پس از چند ماه فعالیت متنی میتوانید برای تولید فایل صوتی و ویدیو اقدام کنید.
سایت شما علاوه بر نوشتهها، میتواند محل خوبی برای نشر صدا و تصویر شما باشد.
با داشتن سبد متنوعی از انواع محتوا برند شخصی رنگارنگی میسازید. صدا و تصویر برای ایجاد صمیمیت، ارتباط و اعتمادسازی غوغا میکنند.
برگههای سایت را مدام بهروز کنید
بخش «دربارۀ من» شما نباید تار عنکبوت ببند، باید حداقل ماهی یک بار دستی به سر و روی آن بکشید.
اما نکتۀ بسیار مهم دربارۀ «دربارۀ من» این است که نباید فقط به کلیشههای انتزاعی اکتفا کنید. حرفهای ناملموس و کلی برای مخاطب دل به هم زن هستند. عکس خودتان را بگذارید، بگویید چه خواندهاید، کجا زندگی میکنید، شغلتان چیست، چه کارهایی میتوانید برای مخاطب سایت انجام بدهید و…
حتماً ایمیل جمع کنید
کلاً اگر راهاندازی سایت یک نتیجۀ ارزشمند داشته باشد، ساختن یه فهرست ایمیلی است.
اگر ایمیل جمع نکنید ممکن است در جنگل انبوه محتوا حتی وفادارترین مخاطبانتان را هم پس از مدتی از دست بدهید.
پس یه هدیۀ محتوایی خوب آماده کنید و به واسطۀ آن ایمیل بگیرید.
هدف از گرفتن ایمیل این نیست که اعضای لیست را مدام زیر رگبار ایمیلهای تبلیغاتی یا به درد نخور قرار بدهید.
شما میتوانید هر از گاهی یک ایمیل مفید و اختصاصی برای آنها بفرستید و دوستیتان را تقویت کنید.
سایتهای خوبی مثل میلرلایت امکان ساخت و مدیریت خبرنامۀ ایمیلی را به شما میدهند، پس از آن فقط کافی است افزونۀ میلرلایت را روی سایت وردپرسی خودتان نصب کنید.
جذابیتهای بصری را در اولویت بگذارید
برای من گاهی انتخاب عکس مناسب برای یک پست ۳ برابر نوشتن آن پست زمان میبرد.
گرافیک سایت و کیفیت عکسها مهم تر از چیزی است که تصور میکنید.
سایتهای خوب بسیار زیاد را میشناسم که گرافیک ضعیف و عکسهای بد مانع تبدیل شدن آنها به سایتی عالی شده است.
حتماً کمی فتوشاپ یاد بگیرید تا گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید. سایتهایی مثل unsplash و pixabayعکسهای فوقالعاده با کیفیتی را با کپی رایت آزاد در اختیار شما قرار میدهند. برای انتخاب عکس سراغ گوگل نروید.
دیگران را هم به داشتن سایت شخصی ترغیب کنید
نیازی به توضیح بیشتر من نیست، همین که خودتان قدرت و لذت داشتن سایت شخصی را بچشید، راهاندازی سایت را به افراد مستعد دیگر هم توصیه میکنید.
در دورانی که همه سرگرم ولگردی در شبکه های اجتماعی و نابود کردن روحیه خودشان با اخبار روز هستند. ما سایت خودمان را میسازیم.