نکات تولید محتوا چی هستند؟ مهم ترین نکات در تولید محتوا؟ چکار کنیم محتوای ما در صفحه اول گوگل باشد؟ و … هزاران سوال دیگر که تمامی دوستان از من می پرسند، میدونم که با من آشنا هستید اما دوست دارم همیشه خودم رو برای کاربران و همراهان عزیزم معرفی کنم من خانی هستم پیمان خانی و در این مقاله تمامی سعی خود را کرده ام که یک مقاله کاملا حرفه ای در زمینه نکات تولید محتوا برای شما همراهان عزیز جمع آروی کنم، در همین اول مقاله بهتون قول میدم اگر شما تمام نکات گفته شده در این مقاله را به صورت صحیح انجام دهید شما جزع بهترین های گوگل خواهید شد پس تا انتهایی این مقاله با من همراه باشید:
“بزن بریم”
راهکار های مهمی که در تولید محتوا مهم هستند و می خواهم در ادامه بیشتر راجبه آن ها برای شما صحبت کنم این عنوان ها هستند”
۱- اولین جمله، نیروی محرکهای برای خواندن محتوای شما است.
۲- نگارش پاراگراف اول، تأثیرگذارترین قسمت محتوا، را با دقت انجام دهید.
۳- با برقراری ارتباط فردی با خواننده، به جذابیت متن خود اضافه کنید.
۴- با برانگیختن کنجکاوی، خواننده را به مطالعه تا انتها دعوت کنید.
۵- در بیان نوشتههایتان یک سیر منطقی در پیش بگیرید.
۶- در تولید محتوا از اعداد استفاده کنید.
۷- محتوای متنی کمیاب بنویسید.
۸- محتوای تعجبآمیز تولید کنید!
۹- در ویرایش متن را مختصر کنید و منظور خود را در کلمات کمتری بگنجانید.
همین طور که دیدین من قصد دارم به صورت کلی ۹ نکته کلیدی برای تولید محتوا برای گوگل و برای مخاطبان شما بیان کنم پس با هم شروع می کنیم:
۱- اولین جمله، نیروی محرکهای برای خواندن محتوای شما است.
قانون اینرسی در مطالعه نیز صادق است. هر چه مخاطب بیشتر میخواند، از تمایل و نیرویش برای خواندن ادامه مطلب کاسته میشود. دوست دارد که به انتهای مطلب برسد و مطالعه را تمام کند.
اما مخاطبی که جذب مطلب شده باشد، به راحتی آن را رها نمیکند و تا انتها پیش میرود. جمله اول همان نیرویی است که خواننده را تا آخر محتوا میرساند؛ هرچه قویتر باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
ویژگیهای انتخاب ماهرانه برای جمله ابتدایی
لزومی ندارد که جمله اولیه شما دقیقاً با عنوان و یا موضوع مطلبی که میخواهید در ادامه به آن بپردازید در ارتباط باشد. بیشتر از هر چیز باید هدفتان جلب توجه و انگیزه مخاطب به خواندن محتوا باشد. سه ویژگی زیر، ویژگیهایی است که استفاده از آنها در جملات ابتدایی مؤثر است.
مختصر نویسی
اگر به متنهای نگارندههای حرفهای نگاهی بیندازید، خواهید دید که جملات ابتدایی را معمولاً کوتاه انتخاب میکنند. حتی گاهی از عبارت کوتاهی بهجای جمله استفاده میکنند و یا با استفاده از یک جمله تکمیلنشده، خواننده را به خواندن جملات بعدی دعوت میکنند.
گفتوگو
شروع متن با بیان مکالمه بین دو نفر و یا بهصورت گفتوگوی مستقیم با خواننده میتواند به گیرایی محتوای شما اضافه کند. حس ارتباط و صمیمیت را منتقل کند و یا خواننده را در فضای احساسی جدیدی وارد کند.
جملات مبهم و یا سؤالبرانگیز
اگر جملات ابتدایی شما دربرگیرنده سؤال باشد و یا ابهامی در جمله وجود داشته باشد، احتمال اینکه خواننده به خواندن ادامه مطلب ترغیب شود، بیشتر خواهد بود.
۲- نگارش پاراگراف اول، تأثیرگذارترین قسمت محتوا، را با دقت انجام دهید.
یکی دیگر از نکات تولید محتوا:
در پاراگراف ابتدایی نوشتههایی که بیشتر اهداف آموزشی دارند، سعی کنید مخاطب را در جریان کلیت موضوع مورد بحث در آن متن قرار دهید. در نگارش این سبک مطالب، ضمن حفظ جذابیت و بیان اهمیت محتوا، باید چارچوب خوبی برای نوشتار خود ارائه دهید، تا خواننده بداند در ادامه با چه موضوعاتی روبهرو خواهد شد.
البته در نوشتههایی که جنبه بازاریابی محتوا در آنها پررنگتر است، نکته بالا همیشه صادق نیست. ولی آنچه لازم است انجام دهید، این است که فضای محتوای خود را به سمت موضوع اصلی هدایت کنید تا خواننده سردرگم نشود و بداند کلیت موضوع چیست.
۳- با برقراری ارتباط فردی با خواننده، به جذابیت متن خود اضافه کنید.
یکی دیگر از نکات تولید محتوا:
هدف از انتشار محتوا برقراری ارتباط و آشنایی مخاطب با شما و محصولات شما است. بنابراین در صورتی خواننده جذب نوشته شما میشود که تمایل شما به برقراری ارتباط را از محتوا درک کند. برقراری ارتباط یک نیاز طبیعی است. خواننده در صورتی به خواندن ادامه محتوا مشتاق خواهد بود که او را مخاطب قرار داده باشید، محترم شمرده و به این نیاز پاسخ داده باشید.
برای برقراری ارتباط مؤثر با خواننده، فردی را بهعنوان خواننده نوعی در ذهن خود در نظر بگیرید. به این فکر کنید که این فرد احتمالاً چه شغلی دارد و چندساله است؟ در نظر گرفتن همه این نکات به شما در نگارش مناسب کمک میکند.
نکته دیگر هماهنگی نوشتههای شما با ذهن خواننده است که مطلب را برای او جذابتر میکند. مهمترین نکته برای ایجاد این هماهنگی (harmonizing)، تصور درست شما از خواننده است. در صورت امکان میتوانید با تحقیقاتی، مخاطبین خود را بیشتر بشناسید و پس از شناخت، از جملاتی استفاده کنید که ذهن مخاطب، آن را تأیید میکند و میپذیرد. در آن صورت، مخاطبتان بیشتر با محتوای شما همراه میشود. یکی از راهکارهای برقراری ارتباط، سبک مکالمه است.
چند نکته تجربی که بهتر است در نوشتار مکالمهای به آن توجه کنید:
از قرار دادن فضای سفید در نوشتار غافل نشوید.
این کار ضمن خسته نکردن ذهن خواننده، به توجه او به مطلب اضافه میکند. ضمن رعایت اختصار در نوشتن محتوا که قبلاً به آن اشاره کردیم، گاهی سعی کنید جمله جدید را از سر سطر شروع کنید.
از کلمات ساده استفاده کنید.
فراموش نکنید که هدف، جلب مخاطب برای مطالعه کامل محتوا است. قرار نیست دایره لغات خود را به رخ دیگران بکشید.
خواننده ر ا با ضمیر دومشخص خطاب کنید.
این روش، توجه بیشتر شما را به خواننده نشان میدهد و باعث میشود مخاطبانتان به خواندن نوشتار شما ترغیب شوند.
برای ایجاد هماهنگی ذهنی مخاطب (harmonizing) با محتوا نکات زیر را در نظر بگیرید:
دقت: در مطلب خود از آمار و ارقام و یا قوانین اثباتشده استفاده کنید.
جذابیت: مثل یک داستان جذاب و چالشی که مخاطب را با خود همراه میکند و مخاطب را تا انتهای داستان همراه خود میبرد، محتوا تولید کنید.
آموزنده: با آموزش نکات علمی یا تجربی در هر زمینهای، محتوای خود را ارزشمند کنید.
تبلیغات آنلاین در وبسایتهای ایرانی
اگر قصد تبلیغ کسبوکار خود در سراسر وبسایت های ایرانی را دارید، شبکه تبلیغات دیجیتال مدیا اد به شما کمک میکند تا ترافیک باکیفیتی از متنوع ترین وبسایت ها را تجربه کنید.
ورود به پلتفرم مدیااد
۴- با برانگیختن کنجکاوی، خواننده را به مطالعه تا انتها دعوت کنید.
یکی دیگر از نکات تولید محتوا:
با ایجاد سؤال برای خواننده و برانگیختن حس کنجکاوی او میتوانید او را تا انتهای متن مشتاق نگه دارید. اگر چاشنی کنجکاوی را به محتوای خود اضافه نکنید، خواننده کمی بعد از شروع متن، هیجان خود را از دست میدهد و خواندن محتوا را رها میکند. شما میتوانید از تئوری “دانه کنجکاوی” در این زمینه استفاده کنید.کاربرد این تئوری به این صورت است که در انتهای هر تعداد از پاراگرافهای متن، یک جمله کوتاه قرار دهید. آن جمله باید حاوی دلیلی برای خواندن پاراگراف بعد باشد. این جملات کوتاه میتوانند مشابه جملات زیر باشد:
توضیح میدهم!
اما دلایل بسیاری وجود دارد!
بالاخره به قسمت هیجانانگیز ماجرا رسیدیم.
اما این پایان راه ما نبود.
ولی ما شکست را نپذیرفتیم.
در کالج تپسل بخوانید! ویدیوهای تبلیغاتی برتر سپتامبر ۲۰۱۷
این یک تکنیک خوب برای همراه نگه داشتن خواننده است که میتوانید از آن استفاده کنید.
۵- در بیان نوشتههایتان یک سیر منطقی در پیش بگیرید.
خود را جای خواننده بگذارید و ببینید با مطالعه این محتوا چه سؤالهایی ممکن است برایتان پیش آید. سعی کنید پاسخ به آن سؤالها را نیز به متن خود اضافه کنید. مخصوصاً برای معرفی محصولات و خدمات، این نکته بسیار تعیینکننده است. مهم است که بتوانید سؤالات احتمالی را پیشبینی کنید و یا اطلاعاتی از مشتری در این رابطه تهیه کنید و جوابهای حسابشده و دقیق و کامل را، در محتوای خود بگنجانید. به یاد داشته باشید که محتوایی جذاب است که همیشه یک قدم از ذهن خواننده جلوتر باشد.
۶- در تولید محتوا از اعداد استفاده کنید.
بنا به پژوهشی که در مدرسه کسبوکار استنفورد انجام شد، استفاده از اعداد مخصوصاً در عنوان بسیار مؤثر است. بهتر است بهجای نوشتن اعداد به فارسی از نمایش عدد بهصورت ریاضی استفاده کنید. همچنین آمارها نشان میدهند که هر چه عدد بهکاررفته در عنوان بیشتر باشد، نرخ کلیک بیشتر میشود.
۷- محتوای متنی کمیاب بنویسید.
در تیم تاکیپی متشکل از جمعی از نویسندگان محتوا و کپی رایترهای خوب، تحقیقاتی درباره اینکه چه پستهایی در شبکههای اجتماعی بیشترین طرفدار و نشر مجدد را دارد، انجام شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که استفاده از کلمات منفی مخصوصاً در عنوان محتوا، توجه مخاطبان بیشتری را جلب میکند. جمله “۱۰ کار که در تابستان نباید انجام دهید!” نمونهای ساده است که این ترفند را نشان میدهد.
۸- محتوای تعجبآمیز تولید کنید!
تفکر خارج از چارچوب میتواند محتوای شما را به اثری خارقالعاده تبدیل کند. این روش ضمن جلبتوجه مخاطب، او را به دنبال کردن مطلب ترغیب میکند. بر اساس تحقیقات پژوهشگران در زمینههای روانشناسی، تأثیر محتوا یا هر چیز پیشبینینشده بهمراتب بیشتر از چیزهایی است که برایمان قابل پیشبینی است. بنابراین از قدرت شگفتزده کردن مخاطب استفاده کنید. فراموش نکنید حتی اگر نظر مخاطب، این باشد که به موضوع شما علاقهمند نیست و یا موضوع دیگری را بیشتر دوست دارد، تحقیقات نشان میدهد که خارقالعاده نویسی توجه او را به نوشته شما بیشتر از نوشته عادی با موضوع موردعلاقهاش جلب خواهد کرد.
۹- در ویرایش متن را مختصر کنید و منظور خود را در کلمات کمتری بگنجانید.
ویرایش جزء مراحل مهم کپیرایتینگ است. کپیرایترهای ماهر زمان زیادی را صرف ویرایش متنهای خود میکنند. بارها آن را میخوانند و تغییر میدهند. سعی میکنند که دقیقاً همان منظورها را در جملات کوتاهتر بیان کنند. خیلی مواقع اکثر نکاتی که گفتیم در تولید یک محتوا محقق نمیشود و درواقع با ویرایش مکرر آن است که میتوانید این ویژگیها را به متنتان اضافه کنید.
۲ راهکار مفید جهت مختصر نویسی در تولید محتوا
ترکیب جملات
خیلی اوقات میتوان کلمات چند جمله را با حفظ چند کلمه کلیدی که منظور را منتقل میکند ترکیب کرد. حذف افعال به قرینه نیز مؤثر است.
حذف کلمات تکراری و یا هممعنی
تکرار معانی ذهن خواننده را خسته میکند.
ادی شیلر، ازجمله نگارندههای ماهر در زمینهٔ کپیرایتینگ ، در نوشتهای جذاب به معرفی خود پرداخته است. این نوشته نمونه خوبی است که در آن نکات بارز یک کپیرایتینگ خوب، مانند جملات کوتاه و استفاده بجا و خلاقانه از تصاویر و گیف ها و … را میتوان دید.
از اینکه تا انتهایی این مقاله با من همراه بوید از شما نهایت تشکر رو دارم و بهتون قول میدم اگر باز نکته مهمی دیگر در رابطه با نکات تولید محتوا یافت شد که گوگل به آن اهمیت می دهد حتما به ادامه این مقاله می پردازیم.